Firma Xiaomi została założona w 2010 roku przez Lei Juna, który wcześniej prowadził księgarnię internetową Joyo.com. Okazała się ona wielkim sukcesem i przyciągnęła uwagę zagranicznych inwestorów.
Ostatecznie Jun w 2004 roku sprzedał księgarnię Amazonowi za 75 milionów dolarów. Sam w tamtym czasie był już o wiele bardziej zainteresowany technologiami mobilnymi niż sprzedażą książek, a dzięki potężnemu zastrzykowi gotówki mógł myśleć o wejściu na ten rynek.
W efekcie zdecydował się założyć własną firmę produkującą sprzęt elektroniczny. W czerwcu 2020 roku majątek 50-latka szacowany jest na ponad 12 miliardów dolarów.
Pierwszy smartfon marki Xiaomi pojawił się w sierpniu 2011 roku. Xiaomi Mi 1, bo taką nosił nazwę, był uderzająco podobny do ówczesnego iPhone’a. Zresztą łatka naśladowców Apple’a na wielu płaszczyznach przylgnęła do Xiaomi.Początkowo prezes firmy był nawet złośliwie nazywany chińskim Stevem Jobsem, między innymi dlatego, że w podobnym stylu, a nawet ubraniu, prowadził prezentacje swoich produktów.To jednak w żaden sposób nie przeszkodziło osiągnąć bardzo dobrych wyników sprzedaży, a Xiaomi szybko stało się jednym z wiodących producentów smartfonów w Chinach. W krótkim czasie firmie udało się nawet zdobyć szczyt tego zestawienia – w drugiej połowie 2014 roku Xiaomi posiadało około 15% rynku smartfonów Państwa Środka, a sprzedaż rok do roku wzrosła wówczas o ponad 180%!
W IV kwartale 2019 roku Xiaomi zajmowało czwarte miejsce w Chinach wśród rodzimych producentów elektroniki użytkowej – wyprzedził je Huawei (41%), który jest zdecydowanym liderem, ale różnica między Xiaomi (11%) a drugim Vivo (17%) i trzecim Oppo (15%) wynosi zaledwie kilka punktów procentowych.
Xiaomi coraz śmielej zdobywa rynki światowe. Wedle zestawień z końca 2019 roku, jest to czwarty najpopularniejszy producent smartfonów na świecie, a jego urządzenia wybiera blisko 9% konsumentów.
Wyprzedzają go jedynie giganci – Samsung, Apple i Huawei. Wśród najpopularniejszych modeli 2019 roku w czołowej dziesiątce znalazło się pięć smartfonów Apple, cztery marki Samsung i… jeden Xiaomi, konkretnie model Redmi Note 7, który znalazł blisko 16,5 miliona nabywców.
Nie będzie wielkim zaskoczeniem, jeśli jego następca, czyli Xiaomi Redmi Note 9 również okaże się wielkim sukcesem. Biorąc pod uwagę stosunek jakości do ceny, telefon wprost imponuje swoimi parametrami!